Aký je rozdiel medzi komunizmom a kapitalizmom.

Na youtube som pozeral stretnutie amerických ekonómov ktorí rozoberali fungovanie čínskeho komunizmu v praxi.  Snažili sa na to prísť ako to vlaste celé funguje. Ja som sa dobre zabavil. lebo som pochopil, že títo ľudia tomu jednoducho nerozumejú. Bohužiaľ ekonomická teória socializmu je im veľmi vzdialená. Týmto článočkom sa to pokúsim vysvetliť čo najúspornejšie a čo najľahšie, aby čitateľ pochopil podstatu veci.

V Čínskej Ľudovej Republike sa stavajú diaľnice tak ako sa stavajú tu na Slovensku. Na Slovensku sa vypíše „súťaž o dielo“. Túto súťaž vyhrá napr. firma Váhostav. Firma Váhostav je súkromná firma a jej cieľom je dosiahnúť čo najväčší zisk z každej zákazky. Teda ak sa stavia diaľnica z miesta A do miesta B tak sa vysúťažila povedzme cena 50 mil euro za kilometer, čo je na Slovensku akceptovateľná cena. Vyhotoví  sa zmluva o dielo v zmysle platného OZ a v priebehu výstavby  takéhoto diela ak sa vyskytnú nejaké problémy  tak formou dodatkou k tejto zmluve o dielo sa cena môže ešte navyšovať. Toto je taký starý „trik“ čo sa v našom stavebníctve hojne využíva.

V Čínskej Ľudovej Republike sa stavia diaľnica z miesta A do miesta B a to tak, že túto zákazku dostane jedna zo štátnych stavebných firiem, ktorá je zriadená len na výstavbu diaľníc. Čiže celú zákazku stavia štátna firma, ktorej účelom nie je zisk, ale výsledok práce. Štát tejto firme garantuje zákazky a štátna firma musí tieto zákazky zmluvne plniť. Štát určí koľko zdrojov sa vyčlení do stavby takejto konkrétnej diaľnice.

A tu sa v praxi ukazuje, ako je vlastne taká diaľnica v ČĽR drahá a teda koľko stojí km diaľnice. No nečudujme sa, ale takto postavená diaľnica je výrazne lacnejšia ako diaľnica postavená na Slovensku. Preto ekonomické zdroje na výstavbu diaľnice sú vynaložené oveľa efektívnejšie v ČĽR ako v SR. Je pravda, že HDP je teda na Slovensku zo stavby diaľníc možno 5x vyššie, lebo to celé stálo 5x viac ako v ČĽR. Preto HDP zo stavby diaľnice v Čínskej Ľudovej Republike je oveľa nižšie ako na Slovensku. Čínska Ľudová Republika nevytvára vysoké hodnoty HDP zo stavebníctva ako SR, ale urobí cca 50 percent celosvetového výkonu v tomto obore za rok. Hádam sa mi podarilo aspoň čiastočne vysvetliť rozdiel medzi ekonomikou kapitalizmu a socializmu.

Číňania vyrobili 90GHz osciloskop.

16.10.2025

Čína predstavila ultrarýchly 90GHz osciloskop, ktorý prekonáva svetové štandardy Čína v strede oficiálne odhalila prvý domáci ultrarýchly osciloskop s šírkou pásma 90 GHz, ktorý pracuje v reálnom čase. Tento prielom znamená zlom v oblasti vysokokvalitnej elektronickej meracej techniky a ukončuje dlhoročnú závislosť na zahraničných technológiách. Informovala o tom [...]

Beograd – Subotica, nová železnica v prevádzke.

08.10.2025

Nedávno spustili do prevádzky novú železnicu z mesta Beograd do Subotice o dĺžke 183 km. Túto železnicu postavila firma z Čínskej ľudovej republiky. Podľa nového cestovného poriadku vlak prejde túto vzdialenosť za 79 minút. Železnica prechádza cez Novi Sad. Onedlho by sa mala spustiť nová železnica na maďarskej strane a to z Budapešti do Subotice. Srbský úsek železnice [...]

Ekonomický rast Slovenska a celej EÚ stojí na Nemecku.

06.10.2025

Nemecko bolo dlhé roky ekonomickým motorom Európskej únie. Dnes sa však čoraz viac ukazuje, že jeho hospodárstvo stráca dynamiku. Slovenská republika je na nemeckú ekonomiku výrazne naviazaná, čo sa odráža aj na našom raste a stabilite. Ak sa Nemecko mení na „papierového ekonomického tigra“, ťahá so sebou nadol aj krajiny, ktoré sú s ním úzko prepojené – vrátane [...]

Volodymyr Zelenskyj

Zelenskyj: Moskva sa ponáhľa obnoviť dialóg, len čo počuje o Tomahawkoch

16.10.2025 23:02

Ukrajinský líder do Washingtonu pricestoval na schôdzku s Trumpom v Bielom dome, ktorá sa uskutoční v piatok.

Serbia Czech Republic

Exprezident Zeman je po akútnej operácii, mal hnisavý absces

16.10.2025 21:36

Osemdesiatjedenročný Zeman je podľa manželky po zákroku v poriadku.

Piešťany, Kolonádový most, Barlolámač

Stav Kolonádového mosta v Piešťanoch je vážny, uzavretý bude niekoľko mesiacov

16.10.2025 21:19

Na opravu bude musieť mesto zobrať úver vo výške približne 2,65 milióna eur.

Revitalizacia namesti - Namestie Neznej revolucie so Starou Trznicou zdroj MIB

Obnova, na ktorú sa čakalo desaťročia: Tri bratislavské námestia sa spoja do jednej veľkej pešej zóny, takto budú vyzerať

16.10.2025 20:30

Námestia SNP, Kamenné aj Nežnej revolúcie čaká masívna rekonštrukcia. Mesto zmení chaos na priestor pre ľudí, úvodné práce začnú už dnes.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,008
Celková čítanosť: 3384879x
Priemerná čítanosť článkov: 3358x

Autor blogu

Archív

Odkazy