Aký je rozdiel medzi komunizmom a kapitalizmom.

20. augusta 2017, stan021, Akadémia Vasiľa Biľaka Boj proti koľektívnej hlupote Čínska Ľudová Republika Socializmus 21. storočia

Na youtube som pozeral stretnutie amerických ekonómov ktorí rozoberali fungovanie čínskeho komunizmu v praxi.  Snažili sa na to prísť ako to vlaste celé funguje. Ja som sa dobre zabavil. lebo som pochopil, že títo ľudia tomu jednoducho nerozumejú. Bohužiaľ ekonomická teória socializmu je im veľmi vzdialená. Týmto článočkom sa to pokúsim vysvetliť čo najúspornejšie a čo najľahšie, aby čitateľ pochopil podstatu veci.

V Čínskej Ľudovej Republike sa stavajú diaľnice tak ako sa stavajú tu na Slovensku. Na Slovensku sa vypíše „súťaž o dielo“. Túto súťaž vyhrá napr. firma Váhostav. Firma Váhostav je súkromná firma a jej cieľom je dosiahnúť čo najväčší zisk z každej zákazky. Teda ak sa stavia diaľnica z miesta A do miesta B tak sa vysúťažila povedzme cena 50 mil euro za kilometer, čo je na Slovensku akceptovateľná cena. Vyhotoví  sa zmluva o dielo v zmysle platného OZ a v priebehu výstavby  takéhoto diela ak sa vyskytnú nejaké problémy  tak formou dodatkou k tejto zmluve o dielo sa cena môže ešte navyšovať. Toto je taký starý „trik“ čo sa v našom stavebníctve hojne využíva.

V Čínskej Ľudovej Republike sa stavia diaľnica z miesta A do miesta B a to tak, že túto zákazku dostane jedna zo štátnych stavebných firiem, ktorá je zriadená len na výstavbu diaľníc. Čiže celú zákazku stavia štátna firma, ktorej účelom nie je zisk, ale výsledok práce. Štát tejto firme garantuje zákazky a štátna firma musí tieto zákazky zmluvne plniť. Štát určí koľko zdrojov sa vyčlení do stavby takejto konkrétnej diaľnice.

A tu sa v praxi ukazuje, ako je vlastne taká diaľnica v ČĽR drahá a teda koľko stojí km diaľnice. No nečudujme sa, ale takto postavená diaľnica je výrazne lacnejšia ako diaľnica postavená na Slovensku. Preto ekonomické zdroje na výstavbu diaľnice sú vynaložené oveľa efektívnejšie v ČĽR ako v SR. Je pravda, že HDP je teda na Slovensku zo stavby diaľníc možno 5x vyššie, lebo to celé stálo 5x viac ako v ČĽR. Preto HDP zo stavby diaľnice v Čínskej Ľudovej Republike je oveľa nižšie ako na Slovensku. Čínska Ľudová Republika nevytvára vysoké hodnoty HDP zo stavebníctva ako SR, ale urobí cca 50 percent celosvetového výkonu v tomto obore za rok. Hádam sa mi podarilo aspoň čiastočne vysvetliť rozdiel medzi ekonomikou kapitalizmu a socializmu.