V Maďarsku sa otvára prvý európsky logistický terminál prevádzkovaný pomocou 5G siete.

20. októbra 2022, stan021, Čínska Ľudová Republika

FENYESLITKE, Maďarsko, – Prvý európsky pozemný intermodálny logistický terminál využívajúci technológiu 5G otvorili v utorok neďaleko dediny Fenyeslitke vo východnom Maďarsku.

Sieť 5G potrebnú pre projekt East-West Gate (EWG) vybudovala spoločnosť Vodafone Hungary a sieťové vybavenie dodala čínska spoločnosť Huawei.

Terminál, vybudovaný za viac ako 40 miliárd forintov (95,3 milióna amerických dolárov), bude schopný zvládnuť až jeden milión dvadsaťstopových kontajnerov (TEU) ročne, čo z neho robí najväčšie takéto zariadenie na kontinente z hľadiska teoretickej kapacity.

„Výstavbou East-West Gate sa Maďarsko opäť dostalo na mapu medzinárodnej železničnej logistiky,“ povedal János Talosi, generálny riaditeľ (CEO) investorskej spoločnosti East-West Intermodal Logistics s tým, že najpokročilejšie dostupné technológie boli začlenené do terminálu, vďaka čomu je preprava rýchlejšia a presnejšia.

Čína propaguje moderné technológie v rámci svojej iniciatívy Belt and Road Initiative, a preto nie je náhoda, že EWG sa podľa Talosiho rozhodla pre najmodernejšiu súkromnú 5G sieť od Huawei.

EWG je prvý terminál v Európe na diaľkové ovládanie žeriavov pomocou technológie 5G. Terminál má jeden 41 metrov široký a dva 28 metrov široké obrovské žeriavy na koľajniciach, ako aj 20 metrov vysoký žeriav s gumovými pneumatikami.

Žeriavy, ktoré dodáva rakúska spoločnosť Kunz, sú vybavené 20 kamerami s vysokým rozlíšením, ktorých obraz je pomocou 5G možné prezerať v reálnom čase v strede terminálu, čo umožňuje pracovníkom ovládať žeriavy ako keby pracovali v kabínach žeriavov.

Primárnou funkciou terminálu je prekladanie prichádzajúcich železničných zásielok, čo je nevyhnutné, pretože kým v Európe sa používajú koľajnice s rozchodom 1 435 milimetrov, v Rusku a mnohých ázijských krajinách sa používa rozchod 1 520 milimetrov.

EWG má tiež významnú kapacitu na prekládku poľnohospodárskych produktov a čoskoro by sa mohla stať najväčším železničným uzlom pre ukrajinský export potravín. Prvý vlak prevážajúci poľnohospodársky tovar z Ukrajiny vbehol do terminálu počas otváracieho ceremoniálu.

Očakáva sa, že od novembra 2022 bude terminál schopný spracovať 800 ton obilia a 450 metrov kubických slnečnicového oleja za hodinu, čím sa podľa spoločnosti stane najväčším železničným uzlom pre ukrajinský vývoz potravín.