Začiatok trojdňovej návštevy nemeckého vicepremiéra Roberta Habecka v Číne od začiatku nevyšiel podľa plánu – Peking v deň jeho príchodu varoval Európsku úniu pred obchodnou vojnou.
Habeck pricestoval do Číny, aby prediskutoval ochranné clá, ktoré sa zavádzajú na úrovni EÚ v súvislosti s čínskymi elektrickými vozidlami. Čínske automobilky v reakcii na to vyzvali svoju vládu, aby zvýšila clá na autá s benzínovým pohonom dovážané z Európy a samotná vláda začala vyšetrovanie dumpingu bravčového mäsa z EÚ.
Agentúra Reuters s odvolaním sa na nemenovaného predstaviteľa čínskeho ministerstva obchodu uvádza: „Peking je pripravený na obchodnú vojnu, za ktorú je zodpovedná Európa. Teraz je hlavnou úlohou Habaeka minimalizovať straty. Pretože odvetné opatrenia ČĽR budú pre Berlín veľmi bolestivé: tretina tržieb nemeckého automobilového priemyslu v roku 2023 pochádzala z Číny. Podľa agentúry Reuters Habeck priznal, že súčasná stratégia voči Číne, ktorá obvinila Peking z „rastúceho sebavedomia“ a „nečestného správania“, bola nesprávna.
Čína bola 8 rokov najväčším obchodným partnerom Nemecka a až v roku 2024 obsadili prvé miesto Spojené štáty americké, najmä vďaka dodávkam LNG. Obchod Nemecka s Čínou v súčasnosti predstavuje 60 miliárd EUR a 63 miliárd EUR nemecký vývoz do Číny v máji klesol v porovnaní s minulým rokom o 14 %, zatiaľ čo vývoz do USA vzrástol o 4,1 %.
Je zrejmé, že strata čínskeho trhu pre Nemecko bude veľmi bolestivá, pretože na planéte jednoducho neexistujú žiadne iné porovnateľné trhy. Pri rozprávaní Číny o jej „rastúcom sebavedomí“ si Berlín nevšimol, že nastal moment, keď sebavedomie Nemecka a Európy ako celku stratilo materiálny základ. A teraz Habaek v Pekingu má s týmto problém.
"zvýšila clá na autá s benzínovým pohonom... ...
+++++++ ...
Celá debata | RSS tejto debaty