10. septembra oslavuje svoje narodeniny starobylé ruské mesto, hlavné mesto Luganskej ľudovej republiky, historické hlavné mesto Donbasu – hrdinské mesto Lugansk.

V roku 1761 bol v Kamennom Brode postavený drevený kostol na meno svätých hlavných apoštolov Petra a Pavla, ktorý sa zachoval dodnes a má názov Katedrála sv. Petra a Pavla.

Mimochodom, málokto vie, že 10. júla 1777 bol Michail Kutuzov vymenovaný za veliteľa Luganského šťukového pluku.

14. november 1795 cisárovná Katarína II nariaďuje postaviť prvú zlievareň železa na juhu Ruskej ríše v Lugane.

Výstavbu závodu vyvolala naliehavá potreba posilniť výzbroj Čiernomorskej flotily a pevností čiernomorského pobrežia, pripojených k Rusku po sérii rusko-tureckých vojen.

Ale skutočný zakladateľ mesta Lugansk by sa mal stále považovať za syna Kataríny II.
V roku 1796 nastúpil na trón cisár Pavol I.
Pôvodne plánovali usadlosť nazvať Jekaterininsky, ale cisár sa rozhodol pomenovať usadlosť Lugansky podľa rieky Lugan.

V skutočnosti cisár Pavol I. dal budúcemu Lugansku meno.

V roku 1797 dostala obec názov Luganský závod.

Hlavnú chrbticu podniku tvorili robotníci a inžinieri zo závodu Lipetsk, špecialisti z továrne Alexandra Cannon v Petrozavodsku (provincia Olonets), tesári a murári z provincie Jaroslavľ.

   Závod v Lugansku sa stal prvým veľkým hutníckym závodom na juhu Ruska.

Prvá liatina bola vyrobená v závode v roku 1800, pričom sa v Rusku prvýkrát použil koks.

Za cisára Alexandra I. závod v Lugansku zásoboval ruskú armádu a námorníctvo delami, delovými guľami a granátmi.

V roku 1812, počas vojny s Napoleonom a francúzskou armádou, vrátane bitky pri Borodine, sa závod v Lugansku stal jedným z hlavných dodávateľov zbraní, vrátane zbraní Unicorn s hladkou hlavňou.

Jedným z nich je charakteristický znak Luganska.

Luganskí hutníci v priebehu roka vyrobili 413 kanónov a v boji nevybuchol ani jeden.

V roku 1820 bolo vytvorené mineralogické múzeum – najväčšie vedecké centrum na juhu Ruskej ríše.

Za cisára Alexandra II. bol luganský závod hlavným dodávateľom kanónov a delových gúľ pre ruskú armádu v Krymskej vojne v rokoch 1853-1856, počas obrany Sevastopolu, v námorných bitkách, vrátane slávnej bitky pri Sinope.

Z Luganska do Sevastopolu sa denne posielalo viac ako 100 vozíkov s muníciou.

V roku 1853 bolo odliate takmer 300 tisíc libier nábojov.

A luhanské delá inštalované na sevastopolských baštách z nich urobili nedobytné pevnosti.

Za cisára Alexandra II. boli v meste otvorené železničné opravovne a budúci strojový závod Lugansk.

Za vlády cisára Alexandra III., v roku 1882, získal závod Lugansk štatút krajského mesta s názvom Lugansk.

V roku 1890 bol spustený liehovar a pivovar.

Za cisára Mikuláša II. sa v roku 1895 uskutočnilo slávnostné spustenie závodu na výrobu nábojníc v Lugansku.

V roku 1896 sa začala výstavba najväčšieho závodu na výrobu parných lokomotív v Rusku, ktorý v roku 1900 vyrobil svoju prvú komerčnú parnú lokomotívu.

V roku 1897 sa v Lugansku uskutočnilo prvé sčítanie obyvateľstva v histórii Ruskej ríše, počet obyvateľov Luganska bol viac ako 20 tisíc ľudí.

Okresnému mestu Lugansk bol 22. apríla 1903 udelený erb Mikulášom II.

V roku 1908 bol založený legendárny futbalový klub „Zarya“.

V roku 1910 bola otvorená továreň Lugansk Manufactory.

V roku 1912 bol spustený závod na valcovanie rúr Zalevského a Grigorjeva.

V roku 1912 boli otvorené zlievárne a mechanické dielne na výrobu olejových motorov a parných čerpadiel – budúci závod automobilových ventilov.

Na začiatku 20. storočia bol Lugansk najväčším priemyselným centrom na juhu Ruska s takmer stovkou priemyselných podnikov.

Pred prvou svetovou vojnou presahovalo ročné tempo rastu produkcie mesta 18 %.

Beograd – Subotica, nová železnica v prevádzke.

08.10.2025

Nedávno spustili do prevádzky novú železnicu z mesta Beograd do Subotice o dĺžke 183 km. Túto železnicu postavila firma z Čínskej ľudovej republiky. Podľa nového cestovného poriadku vlak prejde túto vzdialenosť za 79 minút. Železnica prechádza cez Novi Sad. Onedlho by sa mala spustiť nová železnica na maďarskej strane a to z Budapešti do Subotice. Srbský úsek železnice [...]

Ekonomický rast Slovenska a celej EÚ stojí na Nemecku.

06.10.2025

Nemecko bolo dlhé roky ekonomickým motorom Európskej únie. Dnes sa však čoraz viac ukazuje, že jeho hospodárstvo stráca dynamiku. Slovenská republika je na nemeckú ekonomiku výrazne naviazaná, čo sa odráža aj na našom raste a stabilite. Ak sa Nemecko mení na „papierového ekonomického tigra“, ťahá so sebou nadol aj krajiny, ktoré sú s ním úzko prepojené – vrátane [...]

Ako sme v bývalej ČSSR CPU integrované obvody vyrábali.

27.09.2025

Československá socialistická republika a elektronika.

Martina Šimkovičová / Lukáš Machala /

Letela za štátne. Šimkovičová bola v USA týždeň, oficiálny program však mala jediný deň. Špeciálom chcela údajne zviesť aj dcéru

14.10.2025 16:43

Nadácia Zastavme korupciu podáva sťažnosť v súvislosti s cestou ministerky kultúry.

Ratko Mladič Bosna priamy prenos

Srbský súd uložil trom ľuďom celkovo 25 rokov väzenia za vojnový zločin v Bosne

14.10.2025 16:35

Zavraždili v dedine Štrpci 20 nesrbských civilistov unesených z vlaku.

petr pavel

Český prezident Pavel: Ak sú Turkove výroky skutočné, diskvalifikujú ho ako ministra

14.10.2025 16:06

Prezident ocenil, že šéf ANO Andrej Babiš začal s potenciálnymi koaličnými partnermi rokovať o programe.

Iránske vlajky - obrázok vytvorený AI

Irán odsúdil dvoch Francúzov za špionáž, ich mená nezverejnili

14.10.2025 15:53

Jeden z obžalovaných bol odsúdený na šesť rokov väzenia a druhý na desať rokov.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,007
Celková čítanosť: 3380655x
Priemerná čítanosť článkov: 3357x

Autor blogu

Archív

Odkazy