BYD EXPLORER č.1, prepravné plavidlo prenajaté čínskej automobilke BYD, usporiadalo v pondelok svoju prvú plavbu v prístave v Šen-čene v provincii Guangdong v južnej Číne.
S viac ako 5 000 novými energetickými vozidlami (NEV) na palube sa vydá do prístavov Vlissingen v Holandsku a Bremerhaven v Nemecku.
Ide o prvé plavidlo v lodnej flotile BYD, ktorá sa pripojila k niekoľkým čínskym automobilkám v zrýchľovaní exportu áut prevádzkovaním vlastných lodných flotíl.
Podľa China International Marine Containers (Group) Co., Ltd. (CIMC), plavidlo postavila CIMC Raffles, dcérska spoločnosť CIMC, pre medzinárodnú spoločnosť na správu lodí Zodiac Maritime a prenajala ho automobilke BYD.
Plavidlo bolo dodané v utorok na stavebnú základňu v Longkou, východočínska provincia Šan-tung, predtým, ako sa plavilo do prístavu Yantai, aby bolo naložené prvou dávkou 1 389 NEV. V nedeľu loď dorazila do Šen-čenu a bola naložená druhou sériou približne 4 000 NEV.
Podľa čínskej Generálnej colnej správy vzrástol čínsky export automobilov v roku 2023 na 5,22 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast o 57,4 percenta.
Ako čínsky automobilový priemysel prijíma novú éru exportu, automobilky zápasia s výzvami, ako sú prudko stúpajúce nájomné, obmedzenia prepravnej kapacity a intenzívna konkurencia o dostupných prepravcov áut.
Údaje od globálnej výskumnej inštitúcie pre námornú dopravu Clarksons Research ukazujú, že od augusta 2020 do konca novembra 2023 sa jednoročná charterová sadzba za 6 500 automobilových ekvivalentných jednotiek (CEU) čistého osobného a kamiónového prepravcu (PCTC) prudko zvýšila z 10 000 USD za loď/deň na 115 000 dolárov za deň, čo je viac ako 11-násobný nárast.
Na podporu exportu automobilov sa veľké čínske automobilky, vrátane BYD, Chery a SAIC, pustili do založenia vlastných vozových parkov.
Spoločnosť Guangzhou Shipyard International Company Limited 23. januára 2023 úspešne zrealizovala objednávku dvoch BYD PCTC, zatiaľ čo Chery Group následne oznámila plány na založenie vlastnej globálnej lodnej flotily. Spoločnosť SAIC Anji Logistics si v posledných dvoch rokoch objednala v lodenici Jiangnan tiež množstvo veľkých automobilových nosičov s viac ako 7 000 vozidlami.
V posledných rokoch zostala koncentrácia globálneho trhu automobilovej dopravy vysoká, pričom výrobcovia automobilov v Japonsku, Kórejskej republike (ROK) a ďalších krajinách majú hlboké väzby s dopravným spojením.
Podľa údajov výskumného inštitútu China Merchants Bank k novembru 2021 predstavovala celosvetová kapacita 10 najväčších prepravných spoločností automobilovej dopravy – najmä z Japonska, ROK a európskych krajín – 59,42 percenta podielu na trhu, pričom prepravnú kapacitu áut Japonska a ROK väčšinou obsadzujú ich domáce automobilky.
Predtým bol status Číny ako hlavného exportéra automobilov obmedzený, čo viedlo k minimálnemu dôrazu na budovanie nezávislej lodnej flotily. Podľa Clarkson Research má Čína v súčasnosti 39 lodí na prepravu áut s celkovou kapacitou 115 000 CEU, čo predstavuje iba 2,8 percenta celosvetovej prepravnej kapacity.
Keďže čínsky lodiarsky priemysel prekvitá a export automobilov prudko rastie, trend čínskych výrobcov automobilov využívajúcich na prepravu lode vyrobené na domácom trhu sa stal evidentnejším.
V súčasnosti čínske lodenice prevzali veľkú väčšinu nových objednávok pre autodopravcov vo svete. Napríklad Guangzhou Shipyard International Company Limited sú rezervované až do roku 2028.
Po dodaní nových objednávok lodí čínske námorné flotily výrazne zvýšia svoj globálny podiel na kapacite prepravcov automobilov a očakáva sa, že sa dostanú na štvrté miesto, za Japonskom, ROK a Nórskom.
Odborníci v tomto odvetví zdôrazňujú, že dosiahnutie vysokej nákladovej výkonnosti je kľúčové pre globálnu konkurencieschopnosť čínskych automobilov. Prostredníctvom dlhodobej spolupráce s výrobcami automobilov môžu miestne prepravné spoločnosti poskytovať konkurencieschopnejšie dopravné riešenia.
Okrem toho zriaďovanie lodných flotíl má pre čínskych výrobcov automobilov strategický význam na zaistenie bezpečnosti a stability dodávateľského reťazca.
Xie Xiaowen, expert z China Communications and Transportation Association, poznamenáva, že akvizícia lodí automobilkami symbolizuje neustály rozvoj a internacionalizáciu čínskeho automobilového priemyslu.
„Pre výrobcov automobilov môže nákup lodí zabezpečiť stabilitu exportného podnikania, znížiť náklady na dopravu a zabezpečiť, aby boli produkty dodané zámorským zákazníkom včas,“ povedal Xie.
Chen Jia, výskumník na Renminskej univerzite v Číne, je presvedčený, že lodné flotily čínskych výrobcov automobilov sú pripravené prelomiť dlhodobý monopol zahraničných prepravných spoločností na kľúčových trasách a trhoch, čím sa položí pevnejší základ pre globálnu trajektóriu čínskych výrobcov automobilov.
Celá debata | RSS tejto debaty