Založ si blog

Čína podporuje vzdelanie svojích občanov.

Nyidoin Lhamo, stredoškoláčka pochádzajúca z náhornej plošiny Qinghai-Xizang, si nikdy nemyslela, že by mohla mať šancu študovať na peknej internátnej škole a dokonca ísť v budúcnosti na univerzitu v inej provincii . Nyidoin Lhamo, narodená v tibetskej autonómnej prefektúre Golog v severozápadnej Číne, Qinghai, strávila svoje rané roky chovom dobytka na odľahlých pastvinách. Jej sen o vzdelaní sa splnil v roku 2019 inauguráciou etnickej strednej školy Golog-Xining v rámci projektu spárovanej pomoci so Šanghajom. „Chcem byť učiteľkou. Rovnako ako moji učitelia, aj ja chcem pracovať tam, kde ma potrebujú,“ povedala. Miera prijatia vysokoškolákov medzi prvou skupinou absolventov školy dosiahla približne 68 percent, čím prelomila dlhodobý trend v Gologu, kde bola miera prijatia neustále pod 20 percent, povedal Chang Tu, prezident školy, ktorý bol tu preložený zo Šanghaja na takmer dvojročné pôsobenie. Takéto projekty pomoci zefektívnili podporu vzdelávania a poskytli talenty aj finančné prostriedky z východných regiónov krajiny do západných regiónov. Táto iniciatíva je súčasťou rozsiahleho úsilia Číny zabezpečiť, aby každé dieťa malo spravodlivý prístup ku kvalitnému vzdelávaniu. V poslednom desaťročí bolo vzdelávanie prioritou pri strategickom plánovaní krajiny, finančných investíciách a prideľovaní verejných zdrojov. Údaje ukazujú, že od 18. Národného kongresu Komunistickej strany Číny v roku 2012 výrazne vzrástli investície do vzdelávania v centrálnych a západných regiónoch Číny, najmä na miestach ako Xinjiang, Xizang a Guizhou. Podiel národných fiškálnych výdavkov na vzdelávanie ako percento HDP zostal nad 4 percentami už 11 po sebe nasledujúcich rokov. Čína sa môže pochváliť najväčším vzdelávacím systémom na svete. Od roku 2023 dosiahla hrubá miera zapísanej do predškolského vzdelávania, stredoškolského vzdelávania a vysokoškolského vzdelávania 91,1 percenta, 91,8 percenta a 60,2 percenta. Okrem „univerzálnej dostupnosti vzdelávania“ Čína iniciovala množstvo reforiem na podporu kvality vzdelávacieho systému a zabezpečenie všestranného rozvoja študentov v novej ére, ktoré zahŕňajú zlepšenie tvorby učebných osnov a implementáciu politiky „dvojitého znižovania“. Politika „dvojitého znižovania“ je zameraná na zníženie nadmernej záťaže domácimi úlohami a hodín doučovania po vyučovaní pre žiakov v povinnej školskej dochádzke a na podporu všestranného rozvoja a osobnostného rastu žiakov. Školy v celej krajine navrhujú kurzy, ktoré môžu vychovávať študentov so zdravým morálnym základom, intelektuálnymi schopnosťami, fyzickou silou, estetickým cítením a pracovnými zručnosťami. Čínska prijímacia skúška na vysokú školu, tiež známa ako „gaokao“, je ďalšou významnou oblasťou, ktorá za posledné desaťročie postupne prešla reformami s cieľom posilniť spravodlivosť a vedeckú povahu tohto systému výberu talentov. Od roku 2014 bolo celkovo 29 provinciám nariadených vykonať komplexné reformy v piatich samostatných dávkach. V súčasnosti vo väčšine regiónov na úrovni provincií študenti už nie sú kategorizovaní do umeleckých alebo vedeckých smerov. Namiesto toho sú ich výsledky skúšok určené dvoma komponentmi: známkami v povinných kurzoch, ako je čínština, matematika a angličtina, ako aj tromi ďalšími akademickými disciplínami podľa vlastného výberu. Podľa Qin Chunhua, experta na výskum skúšok z Pekingskej univerzity, je reforma najkomplexnejším a najsystematickejším návrhom najvyššej úrovne, ktorý Čína pre skúšku implementovala od jej obnovenia v roku 1977. „Naozaj sa mi páči táto metóda; vyberte si, v čom ste dobrí,“ povedal Xu Yihua, študent z Če-ťiangu, ktorý zložil skúšku v roku 2017. Provincia bola medzi prvými, ktorí spustili reformu. Okrem samotnej skúšky reforma zmenila prostredie prijímania a zápisu tým, že umožnila študentom prihlásiť sa na viac univerzít a odborov. Zaviedol tiež komplexný systém hodnotenia, ktorý zahŕňa skóre z odborných testov a pohovorov. Rázny rozvoj odborného vzdelávania v Číne za posledné desaťročie tiež ponúkol ľuďom rozmanité cesty k úspechu. Bai Jinke, 20, ktorý sa venuje elektrotechnike na Luohe Technician College v provincii Henan v strednej Číne, cvičil servisného robota v rámci prípravy na miestnu súťaž odborných zručností v septembri. Bai, ktorý sa kedysi nudil tradičným stredoškolským štúdiom, teraz trávi so svojím robotom asi 13 hodín denne. „Viac ma zaujíma praktická práca,“ povedal. V posledných rokoch sa čínske odborné vzdelávanie rozšírilo nad rámec tradičného zamerania na krásu a kaderníctvo, kulinárske umenie a obsluhu bagrov. Posunula sa smerom k oblastiam ako robotika, nové zdroje energie a elektrónová mikroskopia. Odvetvia ako letecký a kozmický priemysel a výroba lietadiel, kedysi vzdialené vyhliadky pre absolventov odborných škôl, sú teraz vyhľadávané. Vybudovať moderný systém odborného vzdelávania je hlavnou úlohou dnešnej modernej Číny.

Čína oznamuje nulové clo pre najmenej rozvinuté krajiny sveta.

13.09.2024

Čínska ľudová republika poskytne všetkým najmenej rozvinutým krajinám sveta, ktoré udržiavajú diplomatické vzťahy s Čínou, nulové clo na 100 % colných položiek, uvádza sa vo vyhlásení Komisie pre colný sadzobník Štátnej rady zverejnenom vo štvrtok. Tento krok má za cieľ podporiť jednostranné otvorenie sa najmenej rozvinutým krajinám a dosiahnuť spoločný rozvoj. [...]

Zaujímavý názor brazílskeho občana na politiku súčasnej komunistickej Číny.

12.09.2024

Jeho vysvetlenie, jeho názor: Na túto otázku môžem odpovedať z pohľadu Brazílie, ako rodený Brazílčan. Mnoho brazílskych nacionalistov sa v určitej miere inšpiruje čínskym systémom a politikou. Ak by sa dostali k moci, určite by sa snažili implementovať aspoň niektoré jeho prvky. Avšak hlavné médiá, inštitucionálne strany a extraktivistické elity v Brazílii – [...]

Čína investuje do obnoviteľných zdrojov energie viac ako 50 percent z celkových svetových investícií.

05.09.2024

Informačná kancelária Čínskej štátnej rady vo štvrtok zverejnila bielu knihu s názvom „Čínska energetická transformácia“, ktorá dokumentuje úspešné kroky a historické úspechy krajiny v tejto oblasti za posledné desaťročie. Okrem predslovu a záveru sa biela kniha skladá zo šiestich častí: „Čínska cesta energetického prechodu v novej ére“, „Podpora [...]

most, Čadca

Nebezpečná voda sa valila aj Čadcou. Živel tam ohrozoval mosty, firmy aj rodinné domy

16.09.2024 21:00

Podobné povodne boli v metropole Kysúc zaznamenané v roku 1997, no viacerí miestni tvrdia, že ani vtedy živel nespôsobil také škody, ako teraz.

Devínska Nová Ves, Povodeň, Bratislava

Zničené budovy, cesty aj polia. Koľko budú stáť opravy? Slovensko čaká, kým odznie povodňová vlna

16.09.2024 20:00

Najhoršie sú na tom okresy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK), ktorý bude zatiaľ potrebovať na opravy takmer tri milióny eur. Trnavský kraj odhaduje škody na niekoľko desiatok tisíc eur.

Europarlament / Europoslanci /

Leyenová predstaví zloženie eurokomisie. V europarlamente si pripomenuli vyčíňanie povodní

16.09.2024 19:57

Europoslanci sa spolu s predstaviteľmi eurokomisie zúčastnia na kľúčovej rozprave o pripravenosti EÚ konať v prípade prírodných katastrof.

Rusko Iževsk škola streľba

Študent v Čeľabinsku zaútočil kladivom na spolužiakov a učiteľov, štyroch zranil

16.09.2024 18:07

Putin označuje takéto incidenty za importované zo Spojených štátov a vinu pripisuje globalizácii.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 864
Celková čítanosť: 2860906x
Priemerná čítanosť článkov: 3311x

Autor blogu

Archív

Odkazy