Čínske automobilky objednávajú vlastné lode na prepravu automobilov.

BYD EXPLORER č.1, prepravné plavidlo prenajaté čínskej automobilke BYD, usporiadalo v pondelok svoju prvú plavbu v prístave v Šen-čene v provincii Guangdong v južnej Číne.

S viac ako 5 000 novými energetickými vozidlami (NEV) na palube sa vydá do prístavov Vlissingen v Holandsku a Bremerhaven v Nemecku.

Ide o prvé plavidlo v lodnej flotile BYD, ktorá sa pripojila k niekoľkým čínskym automobilkám v zrýchľovaní exportu áut prevádzkovaním vlastných lodných flotíl.

Podľa China International Marine Containers (Group) Co., Ltd. (CIMC), plavidlo postavila CIMC Raffles, dcérska spoločnosť CIMC, pre medzinárodnú spoločnosť na správu lodí Zodiac Maritime a prenajala ho automobilke BYD.

Plavidlo bolo dodané v utorok na stavebnú základňu v Longkou, východočínska provincia Šan-tung, predtým, ako sa plavilo do prístavu Yantai, aby bolo naložené prvou dávkou 1 389 NEV. V nedeľu loď dorazila do Šen-čenu a bola naložená druhou sériou približne 4 000 NEV.

Podľa čínskej Generálnej colnej správy vzrástol čínsky export automobilov v roku 2023 na 5,22 milióna vozidiel, čo je medziročný nárast o 57,4 percenta.

Ako čínsky automobilový priemysel prijíma novú éru exportu, automobilky zápasia s výzvami, ako sú prudko stúpajúce nájomné, obmedzenia prepravnej kapacity a intenzívna konkurencia o dostupných prepravcov áut.

Údaje od globálnej výskumnej inštitúcie pre námornú dopravu Clarksons Research ukazujú, že od augusta 2020 do konca novembra 2023 sa jednoročná charterová sadzba za 6 500 automobilových ekvivalentných jednotiek (CEU) čistého osobného a kamiónového prepravcu (PCTC) prudko zvýšila z 10 000 USD za loď/deň na 115 000 dolárov za deň, čo je viac ako 11-násobný nárast.

Na podporu exportu automobilov sa veľké čínske automobilky, vrátane BYD, Chery a SAIC, pustili do založenia vlastných vozových parkov.

Spoločnosť Guangzhou Shipyard International Company Limited 23. januára 2023 úspešne zrealizovala objednávku dvoch BYD PCTC, zatiaľ čo Chery Group následne oznámila plány na založenie vlastnej globálnej lodnej flotily. Spoločnosť SAIC Anji Logistics si v posledných dvoch rokoch objednala v lodenici Jiangnan tiež množstvo veľkých automobilových nosičov s viac ako 7 000 vozidlami.

V posledných rokoch zostala koncentrácia globálneho trhu automobilovej dopravy vysoká, pričom výrobcovia automobilov v Japonsku, Kórejskej republike (ROK) a ďalších krajinách majú hlboké väzby s dopravným spojením.

Podľa údajov výskumného inštitútu China Merchants Bank k novembru 2021 predstavovala celosvetová kapacita 10 najväčších prepravných spoločností automobilovej dopravy – najmä z Japonska, ROK a európskych krajín – 59,42 percenta podielu na trhu, pričom prepravnú kapacitu áut Japonska a ROK väčšinou obsadzujú ich domáce automobilky.

Predtým bol status Číny ako hlavného exportéra automobilov obmedzený, čo viedlo k minimálnemu dôrazu na budovanie nezávislej lodnej flotily. Podľa Clarkson Research má Čína v súčasnosti 39 lodí na prepravu áut s celkovou kapacitou 115 000 CEU, čo predstavuje iba 2,8 percenta celosvetovej prepravnej kapacity.

Keďže čínsky lodiarsky priemysel prekvitá a export automobilov prudko rastie, trend čínskych výrobcov automobilov využívajúcich na prepravu lode vyrobené na domácom trhu sa stal evidentnejším.

V súčasnosti čínske lodenice prevzali veľkú väčšinu nových objednávok pre autodopravcov vo svete. Napríklad Guangzhou Shipyard International Company Limited sú rezervované až do roku 2028.

Po dodaní nových objednávok lodí čínske námorné flotily výrazne zvýšia svoj globálny podiel na kapacite prepravcov automobilov a očakáva sa, že sa dostanú na štvrté miesto, za Japonskom, ROK a Nórskom.

Odborníci v tomto odvetví zdôrazňujú, že dosiahnutie vysokej nákladovej výkonnosti je kľúčové pre globálnu konkurencieschopnosť čínskych automobilov. Prostredníctvom dlhodobej spolupráce s výrobcami automobilov môžu miestne prepravné spoločnosti poskytovať konkurencieschopnejšie dopravné riešenia.

Okrem toho zriaďovanie lodných flotíl má pre čínskych výrobcov automobilov strategický význam na zaistenie bezpečnosti a stability dodávateľského reťazca.

Xie Xiaowen, expert z China Communications and Transportation Association, poznamenáva, že akvizícia lodí automobilkami symbolizuje neustály rozvoj a internacionalizáciu čínskeho automobilového priemyslu.

„Pre výrobcov automobilov môže nákup lodí zabezpečiť stabilitu exportného podnikania, znížiť náklady na dopravu a zabezpečiť, aby boli produkty dodané zámorským zákazníkom včas,“ povedal Xie.

Chen Jia, výskumník na Renminskej univerzite v Číne, je presvedčený, že lodné flotily čínskych výrobcov automobilov sú pripravené prelomiť dlhodobý monopol zahraničných prepravných spoločností na kľúčových trasách a trhoch, čím sa položí pevnejší základ pre globálnu trajektóriu čínskych výrobcov automobilov.

Prečo skolabovali československé automobilky?

19.11.2025

Československo bolo od svojho vzniku známe silnou tradíciou v automobilovej výrobe. Po druhej svetovej vojne sa u nás vyrábali osobné aj nákladné automobily, dodávky a autobusy, ktoré si držali dobrú povesť doma aj v zahraničí. Až do konca 60. rokov dokázal domáci automobilový priemysel úspešne konkurovať zahraničným výrobcom. Začiatkom 70. rokov však vo svete [...]

Nemecko a Čína budú spoločne jednať 17. novembra v Pekingu.

15.11.2025

Čína a Nemecko prehlbujú finančný dialóg v čase historického obratu v obchode Štvrtý čínsko-nemecký finančný dialóg na vysokej úrovni sa uskutoční 17. novembra v Pekingu. Na jednaní budú spolupredsedávať čínsky podpredseda vlády Che Lifeng a nemecký vicekancelár a minister financií Lars Klingbeil. Tento významný hospodársky dialóg prebieha v období, keď Čína [...]

Čo povedal americký vojak reportérovi počas vietnamskej vojny r. 1969.

14.11.2025

V roku 1969 požiadal americký reportér jedného vojaka vo vojnovej zóne vo Vietname, aby poslal odkaz budúcim generáciám — správu, ktorá bude určená ľuďom o 50 rokov neskôr. Vojak sa nezamýšľal dlho. Povedal pravdu. Otázka reportéra: „Ak by si mohol poslať jednu správu Američanom do budúcnosti o 50 rokov, aká by bola?“ Vojak odpovedal:„Neposielajte svojich synov [...]

kombifoto traja lidri

Čo konkrétne ponúka Trump Rusku a Ukrajine? Toto je kompletných 28 bodov jeho plánu

21.11.2025 02:35

Prečítajte si celé znenie dohody, ktorú ponúka Trump Zelenskému a Putinovi, aby sa ukončil krvavý konflikt na Ukrajine.

Košarac, prilba, Bosna a Hercegovina

Bosniansky minister Košarac poslal predstaviteľovi OSN Schmidtovi nacistickú prilbu a posiela ho preč

20.11.2025 23:55

Nemecký diplomat Schmidt dohliada na dodržiavanie Daytonskej mierovej dohody, ktorá v 90. rokoch ukončila vojnu v Bosne.

vojna na Ukrajine, Kupjansk

Rusko oznámilo dobytie mesta Kupjansk. Stále ho máme pod kontrolou, uviedol Kyjev

20.11.2025 22:30

Ruská armáda ovládla ukrajinský Kupjansk, oznámil vo štvrtok náčelník ruského generálneho štábu Valerij Gerasimov. Ukrajinci to odmietli.

klimatická konferencia COP30, požiar

Hlavné akcie na klimatickej konferencii COP30 sú po požiari zrušené

20.11.2025 21:25

Hlavné akcie na klimatickej konferencii OSN COP30 sú zrušené po požiari, ktorý zasiahol konferenčný areál.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,027
Celková čítanosť: 3461771x
Priemerná čítanosť článkov: 3371x

Autor blogu

Archív

Odkazy