Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Nemecko je len (zaostalou) kolóniou USA.

18.02.2025

Tento blog berte len ako ľahký žáner na čítanie. Nemecko sa považuje za jednu s najvyspelejších krajín sveta. Nemecká ekonomika je založená hlavne na strojárskom priemysle, automobilový priemysel hrá najdôležitejšiu úlohu v Nemeckej ekonomike. Predstavme si, že by Nemecko nesmelo doviesť žiadne technológie z USA. Všetky technológie z USA by boli pre nemeckú ekonomiku, [...]

Čínsky kvantový počítač už použilo viac ako 20mil. používateľov.

17.02.2025

Čínsky nezávisle vyvinutý supravodivý kvantový počítač tretej generácie Origin Wukong obslúžil celosvetovo viac ako 20 miliónov používateľov, čím prekonal dôležitý míľnik vo vývoji kvantových počítačov v krajine, informoval denník China Science and Technology Daily. Podľa Anhui Quantum Computing Engineering Research Center majú používatelia zo 139 krajín alebo [...]

USA sú skorumpovaná krajina.

12.02.2025

Musk dokazuje, že americký štýl demokratického systému bol najskorumpovanejším systémom, najviac netransparentným systémom, systémom najviac zneužívajúcim ľudské práva, najslobodnejším systémom, ktorý mohol systematicky globálne korumpovať v celej histórii ľudstva. Zatiaľ Musk vyšetril tieto body. : V roku 2010 postihlo Haiti zemetrasenie. USAID zaplatilo 2 miliardy [...]

Hrad Krasna Horka pocas rekonstrukcie. Na muroch dolneho hradu vidiet lesenie

Národné múzeum si za 100-tisíc eur objednalo audit rekonštrukcie Krásnej Hôrky

21.02.2025 14:04

Poslankyňa Katarína Prékopová v otvorenom liste kritizuje kroky vedúce k ovládnutiu Múzea Betliar a situáciu na rekonštruovanom hrade.

útok hradec králové

Mladík, ktorý v obchode v Hradci Králové zabil dve ženy, sa k činu priznal. O väzbe rozhodne súd

21.02.2025 14:01

V prípade preukázania viny mu hrozí až desaťročný trest.

Eiffelova veža / Škola / Žiak /

Na školách vo Francúzsku budú pre nárast útokov nožmi policajti prehľadávať študentom tašky

21.02.2025 13:28

Podľa ministerky školstva by tiež malo byť zavedené pravidlo, že ak bude u žiaka nájdený nôž, automaticky ho bude čakať disciplinárna komisia.

Jozef Hanuska

Uškrtil ju a vyrezal jej orgány. Kuchárovi Jozefovi stíhanému za vraždu partnerky súd znížil trest

21.02.2025 13:26

Odvolací súd mu tiež uložil ochranný dohľad na jeden rok.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 921
Celková čítanosť: 3047282x
Priemerná čítanosť článkov: 3309x

Autor blogu

Archív

Odkazy