Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

V USA plánujú zakázať predaj čínskych a ruských áut, automobilových technológií.

15.01.2025

Americká vláda chce zakázať predaj čínskych a ruských automobilov a technológií používaných v automobilovom priemysle na svojom trhu. Tieto kroky sa ospravedlňujú ochranou národnej bezpečnosti. Tento krok zabráni vstupu čínskych a ruských automobilov do USA. Čo k tomu dodať? Predstavte si, že nejaký úradníci vám začnú prikazovať čo si za svoje peniaze môžete a [...]

V Číne minulý rok predali 12,87 mil. elektrických áut.

13.01.2025

Čínska produkcia a predaj nových energetických vozidiel (NEV) v roku 2024 prekročili 12 miliónov, čím sú na vrchole svetového rebríčka už desiaty rok po sebe, podľa údajov, ktoré v pondelok zverejnilo Čínske združenie výrobcov automobilov (CAAM). V roku 2024 výroba a predaj NEV dosiahli 12,89 milióna a 12,87 milióna kusov, čo je medziročný nárast o 34,4 percenta a 35,5 [...]

Prvý attosekundový laserový projekt v Ázií.

11.01.2025

Čínski vedci „uvidia“ ultrarýchle častice v mikroskopickom svete a uľahčia špičkový výskum vďaka vybudovaniu takejto kľúčovej vedeckej infraštruktúry. Čínska akadémia vied spustila výstavbu pokročilej infraštruktúry attosekundového lasera (atto = 10⁻¹⁸), ktorá zahŕňa zariadenia v Dongguan v provincii Guangdong a Xi’an v provincii Shaanxi. Stavba v [...]

protest, Banská Bystrica, mReportér

Exkluzívne zábery: Neutíchajúce protesty proti Ficovej vláde pokračujú

18.01.2025 05:15

Zábery z protestu zachytil mReportér Jaro Karak.

koláž, fotky, mReportér

Tento zaujímavý prírodný úkaz nájdete na Slovensku. Tečie tam potok naozaj hore kopcom?

18.01.2025 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

tibor gašpar

Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO. Hlas to odmieta, reagoval aj Pellegrini

17.01.2025 23:58, aktualizované: 18.01.2025 00:25

Opozičné KDH považuje výrok poslanca Smeru za dôkaz rozpadu vládnej koalície.

DN - Evo Morales

Súd vydal zatykač na exprezidenta Bolívie Eva Moralesa

17.01.2025 23:20

Rozhodnutie nasledovalo po tom, čo sa nedostavil na vypočúvanie v súvislosti so svojím možným vzatím do väzby.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 905
Celková čítanosť: 2992562x
Priemerná čítanosť článkov: 3307x

Autor blogu

Archív

Odkazy