Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Superinflácia. Čo sa dalo kúpiť v Amerike za 3000 dolárov v roku 1967.

08.11.2025

Čo sa dalo v Amerike kúpiť v roku 1967 za 3000 dolárov? Dvaja susedia, jeden si kúpil moderné americké auto a ten druhý si kúpil novú chladničku, nový sporák, novú pračku, novú sušičku, gramofón, dva nové televízory, a nový chrobák volkswagen. Video: https://www.youtube.com/shorts/0GhnAt4torQ

Najrýchlejšie auto na svete v súčasnosti je elektrický BYD.

06.11.2025

Elektroauto od čínskej automobilky BYD je v súčasnosti najrýchlejším autom na svete. Auto na okruhu dosiahlo rýchlosť 496 km/h. Video: https://www.youtube.com/shorts/kI993MDjXUk

11 malých zmien, ktoré urobia z vás lepšieho človeka.

04.11.2025

Ako sa stať lepším človekom? Tu je 11 pravdivých výrokov, ktoré z vás urobia lepšieho človeka. Častejšie používajte slovo ďakujem.Strávte 10 minút v tichu každý deň.Nehádajte sa z negatívnymi ľuďmi.Robte iným úprimné komplimenty.Večer si naplánujte svoj nasledujúci deň.Disciplína vždy vyhrá nad vašou náladou.Majte pozitívnu sebaautoritu.Nezaoberajte sa vecami, [...]

Remišová

Fico priznal, že vystavil obyvateľstvo nárastu kriminality, tvrdí Remišová

08.11.2025 22:10

Podľa Remišovej je „šialené“, že súčasná vládna moc si z občanov Slovenska urobila pokusných králikov.

ropa, Škótsko, plošina

Chcete pracovať na vrtnej plošine? Briti si vás odvážia

08.11.2025 21:40

Nad hmotnostným limitom je 2200 zamestnancov a v najhoršom prípade im hrozí, že o prácu prídu.

LaGuardia

Kúsok od tragédie. Dispečeri sú unavení, v USA pre shutdown zrušili 1000 letov. Taliani apelujú na Trumpa

08.11.2025 21:25, aktualizované: 22:04

Dispečeri pracujú šesť dní v týždni a bez nároku mzdu.

fico, orban

Pomohol Orbán v USA aj Ficovi? Slovensko zrejme môže naďalej počítať s ruskou ropou

08.11.2025 19:42

Odmietame platiť viac, lebo sa prijímajú nejaké ideologické rozhodnutia, povedal Fico v relácii STVR Sobotné dialógy.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,020
Celková čítanosť: 3433050x
Priemerná čítanosť článkov: 3366x

Autor blogu

Archív

Odkazy