Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Ako fungujú peniaze v súčasnosti.

30.05.2025

Pán Kiyosaki vo videu vysvetľuje ako fungujú peniaze v súčasnosti. Niektorí ľudia to vedia využiť vo svoj prospech, ako to vo videu opísal p. Robert Kiyosaki. Video: https://www.youtube.com/shorts/Z3pFrqf16sk

Ako to vlastne vyzerá v súčasnom Pekingu.

28.05.2025

Môj syn sa len nedávno vrátil z dovolenky z Ázie, kde spoznával Peking, Kuala Lumpur a Singapur. Jeho cesta začala priamym letom z Budapešti do Pekingu, kde strávil štyri dni, predtým ako sa presunul do Malajzie na ďalšie štyri dni. Odtiaľ si odskočil na dvojdňový výlet do Singapuru. Prirodzene, bol som zvedavý na jeho dojmy z týchto miest. Povedal, že Peking bol prekvapivo [...]

USA – Čína – ekonomická vojna.

26.05.2025

Americký prezident Donald Trump vyhlásil Číne ekonomickú vojnu zavedením ciel na tovar z tejto krajiny. Američania si však neuvedomujú, že dnešná Čínska ľudová republika je v úplne inom postavení ako Sovietsky zväz v minulom storočí. Súčasná Čína sa nedá porovnať s ekonomickou silou vtedajšieho Sovietskeho zväzu, ktorý nikdy nebol skutočným ekonomickým súperom [...]

Ján Majerský / KDH /

Majerský: Koalícia sa musí jasne rozhodnúť, či chce zmeniť ústavu

31.05.2025 07:37

Ak má byť v parlamente schválená novela ústavy, musí sa najmä vládna koalícia jasne rozhodnúť, povedal šéf KDH Milan Majerský.

Pete Hegseth

Hegseth varoval pred Čínou: Chce v regióne dominovať, pripravuje sa na inváziu na Taiwan

31.05.2025 07:28

„Hrozba, ktorú Čína predstavuje, je skutočná a mohla by byť bezprostredná,“ uviedol americký minister obrany Pete Hegseth.

F16, odmena, Fores

Ruská firma vyplatila odmenu ruským vojakom za zničenie stíhačky F-16

31.05.2025 06:30

Ruská spoločnosť sídliaca v Jekaterinburgu na Urale vyplatila odmenu 15 miliónov rubľov (171-tisíc eur) tuctu vojakov za zničenie stíhačky F-16 na Ukrajine.

APTOPIX Russia Belarus Lukašenko putin petrohrad spojenci

Stanú sa zemiaky v Rusku luxusom? Putin ich zháňa v Mongolsku aj u Lukašenka

31.05.2025 06:00

V Rusku chýba základná potravina. Zemiakov je veľký nedostatok a ich cena sa zvýšila takmer štvornásobne.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 959
Celková čítanosť: 3196263x
Priemerná čítanosť článkov: 3333x

Autor blogu

Archív

Odkazy