Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Čínsky DeepSeek vylepšil svoj vlastný jazykový model UI.

08.12.2025

Čínska AI spoločnosť DeepSeek nedávno uviedla do prevádzky nové modely, ktoré majú konkurovať GPT-5 a Gemini. Čínsky hráč v oblasti umelej inteligencie, spoločnosť DeepSeek, predstavila dva nové jazykové modely. Ide o základnú verziu DeepSeek-V3.2 a jej vysokovýkonný variant „Special“. Podľa tvrdení spoločnosti majú modely dosahovať alebo dokonca prekonávať [...]

Ako prežiť dovolenku v Číne?

06.12.2025

V dnešnom PandaGuide sme si pozvali na rozhovor Darrena, študenta z Indonézie, ktorý sa s nami podelil o svoje prvé kroky v Číne. Jeho rada číslo jedna? Okamžité vybavenie čínskej SIM karty ! Po príchode do Sichuanu na štúdiá Darren pochopil, že bez miestneho telefónneho čísla je takmer „offline“. Online rezervácia taxíka, objednávanie jedla, platby – takmer všetky [...]

NVIDIA CEO – Čína rýchlo napreduje v AI technológiach.

06.12.2025

Jensen Huang, výkonný riaditeľ technologického giganta NVIDIA, pridal svoj hlas k celosvetovému varovaniu. Na nedávno uskutočnenej odbornej konferencii o umelej inteligencii upozornil na významné preteky v AI, v ktorých Čína zrýchľuje. Podľa jeho slov Čína dokonca už zvíťazila v jednej kľúčovej disciplíne: v open-source AI projektoch, kde už predbehla Spojené štáty. [...]

Stíhačka F-35

Do KADIZ-u vstúpili ruské a čínske vojenské lietadlá. Soul vyslal dve stíhačky

09.12.2025 11:59

Išlo o sedem ruských a dva čínske stroje.

tunel Višňové betonáž

Potvrdené. Najdlhší tunel na Slovensku otvoria v decembrovom termíne

09.12.2025 11:47

NDS avizuje, že pásku bude strihať aj zástupca ľudu.

Péter Szijjártó

Szijjártó odletel so šéfmi veľkých spoločnosti rokovať do Moskvy. Maďarsko sa chystá na zrušenie sankcií

09.12.2025 11:47

Maďarský minister zahraničia vychválil amerického prezidenta za jeho úsilie na ukončenie vojny.

kádar

„Dvojka“ gangu sátorovcov Kádár dostal za vraždy 20-ročný trest väzenia

09.12.2025 11:37

Zločineckej skupine sa pripisuje zodpovednosť za smrť minimálne 80 ľudí.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,034
Celková čítanosť: 3491785x
Priemerná čítanosť článkov: 3377x

Autor blogu

Archív

Odkazy