Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Takto sa šetrí životné prostredie zemegule.

20.09.2025

KAN-ČU-ČOU, 16. septembra (Xinhua) — Čína v utorok začala s výstavbou rozsiahleho prenosového vedenia ultravysokého napätia (UHV), ktoré bude prenášať čistú energiu z autonómnej oblasti Xizang v juhozápadnej Číne tisíce kilometrov do oblasti Veľkého zálivu Guangdong-Hongkong-Macao v južnej Číne. Projekt prenosu jednosmerného prúdu s napätím ±800 kV zahŕňa [...]

Linux – elegantný operačný systém pre každého.

17.09.2025

Linux má fascinujúcu históriu. Prvýkrát sa objavil v roku 1991 – vtedy bol vlastne len jadro (kernel), ktoré riadilo hardvér počítača. Dnes je Linux stále jadro, ale omnoho prepracovanejšie, dômyselnejšie a flexibilnejšie, prispôsobené modernému hardvéru. Kernel sa neustále vyvíja – približne každé tri mesiace vychádza nová verzia s vylepšeniami, opravami a lepšou [...]

Čína začala vyšetrovať dovoz amerických integrovaných obvodov, ochrana vlastných výrobcov.

14.09.2025

Dumpingová marža určitých simulačných čipov pochádzajúcich z USA a vyvážaných do Číny prekročila 300 percent, vyplýva z dokumentov k žiadosti predložených Asociáciou polovodičového priemyslu Jiangsu, ktoré tiež ukázali, že ceny týchto produktov naďalej prudko klesali, keďže ministerstvo obchodu v sobotu spustilo dve vyšetrovania amerických čipových produktov a [...]

peter matyšák

Vinársky svet smúti: Odišla legenda Peter Matyšák

20.09.2025 17:15

Vinár Peter Matyšák, jeden z priekopníkov enogastronómie - párovania jedla s vínom, zomrel vo veku 73 rokov.

Horská služba zachraňovala Poliakov

Horská služba zachraňovala Poliakov, prečkali noc v oblasti Štrbského Soliska

20.09.2025 14:32

Horskí a leteckí záchranári zasahovali v sobotu vo Vysokých Tatrách pri pomoci dvom poľským horolezcom.

Tomáš Garrigue Masaryk

Masaryk mal pocit, že zomiera, a myslel na hlupáka Hlinku. Prečo? Táto história Čechov a Slovákov rozdeľuje, tvrdí expert

20.09.2025 14:00

Mal to byť posledný odkaz verejnosti od prezidenta Tomáša Garriguea Masaryka.

Matúš Šutaj Eštok

Šutaj Eštok: Ukončil som vojnu v polícii, zastabilizoval ju. Karas: Opustil svoj rezort

20.09.2025 13:56

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) nevidí dôvod na rezignáciu so svojho postu.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,001
Celková čítanosť: 3353361x
Priemerná čítanosť článkov: 3350x

Autor blogu

Archív

Odkazy