Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Beograd – Subotica, nová železnica v prevádzke.

08.10.2025

Nedávno spustili do prevádzky novú železnicu z mesta Beograd do Subotice o dĺžke 183 km. Túto železnicu postavila firma z Čínskej ľudovej republiky. Podľa nového cestovného poriadku vlak prejde túto vzdialenosť za 79 minút. Železnica prechádza cez Novi Sad. Onedlho by sa mala spustiť nová železnica na maďarskej strane a to z Budapešti do Subotice. Srbský úsek železnice [...]

Ekonomický rast Slovenska a celej EÚ stojí na Nemecku.

06.10.2025

Nemecko bolo dlhé roky ekonomickým motorom Európskej únie. Dnes sa však čoraz viac ukazuje, že jeho hospodárstvo stráca dynamiku. Slovenská republika je na nemeckú ekonomiku výrazne naviazaná, čo sa odráža aj na našom raste a stabilite. Ak sa Nemecko mení na „papierového ekonomického tigra“, ťahá so sebou nadol aj krajiny, ktoré sú s ním úzko prepojené – vrátane [...]

Ako sme v bývalej ČSSR CPU integrované obvody vyrábali.

27.09.2025

Československá socialistická republika a elektronika.

nemecko, vojna ukrajina

Počet mladých Ukrajincov žiadajúcich v Nemecku o ochranu sa zdesaťnásobil

15.10.2025 18:32

Podľa nemeckého ministerstva vnútra to súvisí s rozhodnutím ukrajinskej vlády umožniť mužom vo veku od 18 do 22 rokov odísť za hranice krajiny.

Ukrajina SR Fico Zelenskyj stretnutie uarus TK

Ukrajinská a slovenská vláda budú v piatok rokovať v Košiciach

15.10.2025 17:53

Rokovanie je naplánované na 10.30 h.

parlament, nrsr

Poslanci budú rokovať dlhšie, maximálne však do polnoci. Témou je návrh rozpočtu

15.10.2025 17:47, aktualizované: 18:20

Poslanci návrh budúcoročného štátneho rozpočtu preberajú už druhý deň.

Čína SR Rusko Fico Putin stretnutie

Fico: Neustálou diskusiou o Ukrajine kryje EÚ neschopnosť riešiť reálne problémy

15.10.2025 17:17

Fico nemá záujem zaoberať sa sankčnými balíkmi proti Rusku.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,007
Celková čítanosť: 3381722x
Priemerná čítanosť článkov: 3358x

Autor blogu

Archív

Odkazy