Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Ako vyrábajú elektriku v Číne.

25.03.2025

V súčasnosti v Čínskej ľudovej republike sa vyrába elektrina z týchto zdrojov: vietor – 11,9 percenta voda – 9,79 percenta atómová – 5,0 percent slnečná – 4,85 percenta obnoviteľné zdroje spolu 26,54 percent + 5 percent atómové elektrárne, tepelné zdroje – 68,45 percent. Tieto údaje sú z januára a februára tohto roku. Za prvé dva mesiace sa [...]

Kde sa podel žilinský Lenin?

23.03.2025

Spomienky na Žilinu a kontroverzné odstránenie busty V. I. Lenina Ako chlapec som vyrastal v Žiline a s nostalgiou si spomínam na zmeny, ktorými mesto prešlo od sedemdesiatych rokov 20.storočia. Pri prezeraní aktuálnych fotografií cez Street View som si uvedomil, ako sa mesto zmenilo. Jednou z najvýraznejších zmien bolo odstránenie monumentálnej busty V. I. Lenina, ktorá [...]

Číňania začali vyrábať svoj vlastný CPU 3B6600.

22.03.2025

CPU Loongson 3B6600 je najnovším CPU od čínskeho výrobcu IO Loongson Technology. Loongson sa dlhodobo snaží, aby ich CPU dosiahli úroveň výkonu porovnateľnú s procesormi Intel Core i5 a i7 12. a 13. generácie. V porovnaní s predchádzajúcimi modelmi ide o výrazný krok dopredu.Architektúra 3B6600:CPU využíva internú architektúru inštrukčnej sady LoongArch (ISA) spoločnosti [...]

NATO / Exercise / Steadfast Dart /

Šéf NATO Rutte: Odpoveď NATO na akýkoľvek útok na Poľsko či iného spojenca bude zničujúca

26.03.2025 14:20

Rutte poukázal na „vážnu hrozbu“ zo strany Ruskej federácie, ktorá „prechádza na vojnovú ekonomiku“.

Šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová

Pripravte si zásoby jedla na 72 hodín, vyzýva Európska únia v novej stratégii

26.03.2025 14:03

Stratégia pripravenosti by mala posilniť schopnosť EÚ predvídať a predchádzať novým krízam a hrozbám a rýchlo na ne reagovať.

machala, šimkovičová

Šimkovičová obhajuje riaditeľku Múzea Betliar: Útočia na ňu aktivisti a je to koordinovaná diskriminačná kampaň, ja zažívam to iste

26.03.2025 13:52

Problematická situácia v Múzeu Beliar sa začala vlani v novembri po vymenovaní Andrey Predajňovej za zastupujúcu riaditeľku inštitúcie.

Robert Fico, úrad vlády

Dezinfoweby dostanú z Ficovej rezervy desaťtisíce eur

26.03.2025 13:47

Vláda na svojom rokovaní zobrala na vedomie zámer uzatvorenia zmlúv o poskytnutí dotácií mimovládnym organizáciám.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 943
Celková čítanosť: 3123647x
Priemerná čítanosť článkov: 3312x

Autor blogu

Archív

Odkazy