Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Amerika s Čínou hrá poker.

27.04.2025

V dialógu s bývalým gréckym ministrom financií Yanisom Varoufakisom sa Jeffrey Sachs venuje mylnej americkej predstave o víťazstve v obchodnej vojne s Čínskou ľudovou republikou a zároveň analyzuje otázku, či by sa Taiwan mohol stať „druhou Ukrajinou“. Obe tieto kľúčové témy rozoberá priložené video. Nech sa páči:

Čína získala 70 % svetového trhu v predaji robotov, tvrdí predstaviteľ MIIT

27.04.2025

Čína od roku 2024 vyrobila takmer 100 robotických produktov s umelou inteligenciou (AI), čím si zabezpečila 70 percent svetového trhu, a budúce vyhliadky čínskeho priemyslu robotov s umelou inteligenciou (AI) sú široké, uviedol v sobotu Du Guangda, úradník Ministerstva priemyslu a informačných technológií (MIIT). Čína je jedinou krajinou na svete s kompletným priemyselným [...]

Čína vlastní asi 60 percent patentov na umelú inteligenciu.

24.04.2025

Čína sa v súčasnosti stala najväčším svetovým držiteľom patentov na umelú inteligenciu (UI) a vlastní asi 60 percent globálnych patentov týkajúcich sa umelej inteligencie. Umelá inteligencia je kľúčovou hnacou silou v novej vlne technologickej revolúcie a priemyselnej transformácie a čínsky sektor UI vykazuje silné tempo rozvoja, povedal Shen Changyu, šéf Čínskej [...]

Robert Prevost /  Lev XVI /

Nový pápež má v politike jasno. Jeho staré príspevky na sieťach prekvapujú. Čo si myslí o Trumpovi a Vanceovi?

09.05.2025 06:55

Vatikán potvrdil, že účet je autentický a patril Prevostovi, ktorý sa narodil v Chicagu.

Červené námestie, Rusko, prehliadka, Deň víťazstva, Moskva

Rusko oslavuje porážku nacistického Nemecka, hlavným hosťom je podľa Putina čínsky prezident

09.05.2025 06:49

Rusko si v piatok vojenskou prehliadkou na Červenom námestí v Moskve pripomenie 80. výročie porážky nacistického Nemecka.

Volodymyr Zelenskyj

ONLINE: Zelenskyj telefonoval s Trumpom: Moskva musí ukázať ochotu na 30-dňové prímerie, až potom budeme rokovať

09.05.2025 06:00, aktualizované: 07:26

Kyjev podmieňuje rokovanie s Moskvou "v akomkoľvek formáte" zastavením bojov na 30 dní. Prímerie chce aj Trump a hrozí Rusku sankciami, ak nebude dodržiavané.

Tomáš Drucker

Experimenty s deťmi? Drucker chce povinnú škôlku od troch rokov. Rodičia sa obávajú, nový model kritizujú aj strany

09.05.2025 06:00

Pre trojročné deti bude povinná predškolská dochádzka povinná.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 954
Celková čítanosť: 3167554x
Priemerná čítanosť článkov: 3320x

Autor blogu

Archív

Odkazy