Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Slovensko a Linux: Prečo by sme mali opustiť Windows a ušetriť stovky miliónov?

08.08.2025

Namiesto platenia drahých licencií Microsoftu môže Slovenská republika získať kontrolu nad svojou digitálnou budúcnosťou. Prechod štátnej správy na open-source riešenia založené na Linuxe nie je len o úsporách – je to otázka strategickej nezávislosti, bezpečnosti a rozumného hospodárenia s verejnými prostriedkami. Kľúčové dôvody pre zmenu: Obrovské úspory – [...]

Prečo sa prezident Putin môže smiať na Donaldovi Trumpovi?

07.08.2025

Prečo sa prezident RF Putin nemusí obávať sily americkej armády? Video uvedené v tomto blogu o tom niečo hovorí. Americký prezident Donald Trump mal na počesť svojích narodenín vojenskú prehliadku a ako to tam na tej vojenskej prehliadke vyzeralo? Alebo že by Make AI great again? Video: https://www.youtube.com/shorts/LMGWRoYaJnI

Prečo by ste mali vyskúšať Linux? #2

06.08.2025

V mojom nedávno publikovanom blogu som už písal o dôvodoch, prečo by ste mali dať Linuxu šancu. Ide o moderný operačný systém, ktorý sa používa nielen na bežných počítačoch, ale aj v superpočítačoch — predovšetkým vďaka vysokej spoľahlivosti a detailnej možnosti konfigurácie. Na rozdiel od Windowsu alebo macOS je Linux otvorený a slobodný. Oba komerčné systémy [...]

Donald Trump

Trump plánuje proti drogovým kartelom nasadiť armádu

09.08.2025 10:48

Mexické ministerstvo zahraničia však zdôraznilo, že „nebude akceptovať prítomnosť amerických vojenských jednotiek na svojom území“.

Volodymyr Zelenskyj

Ukrajinci nevydajú svoju krajinu okupantom, reagoval Zelenskyj na plánované stretnutie Putina s Trumpom

09.08.2025 09:15

V reakcii na správu o plánovanom rusko-americkom summite zdôraznil, že akékoľvek riešenie konfliktu s Ruskom urobené bez účasti Ukrajiny bude riešením proti mieru.

vojna na Ukrajine, Kyjev

Ako sa môže skončiť vojna na Ukrajine? Toto je päť možných scenárov

09.08.2025 08:55

Skončí sa vojna na Ukrajine po debate Trumpa s Putinom zoči-voči? Toto je päť možností, ako ich vidí CNN.

SR Trenčín vláda schôdza rokovanie výjazdové TK TNX

Hrabko: Ak chce koalícia ďalej vládnuť, musí nájsť dohodu na rozpočte

09.08.2025 08:33

Scenár predčasných volieb si vyžaduje podporu najmenej 90 poslancov, takže je v praxi reálny iba v prípade, že by mal podporu Smeru.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 980
Celková čítanosť: 3285879x
Priemerná čítanosť článkov: 3353x

Autor blogu

Archív

Odkazy