Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Japonsko – súostrovie gulagov?

23.11.2024

Japonsko bola veľmi ekonomicky úspešná krajina v priebehu 20. storočia. V 90. rokoch milulého storočia došlo v Japonsku ku krachu japonského štátneho kapitalizmu. Ľudské zdroje, ktoré produkovali japonský zázrak z predchádzajúceho obdobia sa vyčerpali. Po krachu Tokijskej burzy v minulom storočí sa Japonsko ekonomicky zaseklo a jeho ekonomická expanzia sa definitívne [...]

Hrozí ekonomický krach západu?

19.11.2024

Niekde som čítal, že Rusko je na tom ekonomicky zle a že je len otázkou času, kedy sa zrúti ekonomika Ruskej federácie. V súčasnosti má Rusko infláciu na úrovni 8,5 % a úrokovú mieru na 21 %. Kurz rubľa voči americkému doláru je približne 100:1. Táto situácia však nemusí byť nutne katastrofálna. Napríklad v Turecku je inflácia okolo 50 % a turecká líra sa obchoduje v [...]

V Macau nedávno otvorili 4. most cez more.

17.11.2024

Most Macao, štvrtý most cez more v osobitnej administratívnej oblasti, bol otvorený na tohtoročný štátny sviatok. Výstavba prvého osempruhového mosta v Macau sa začala v marci 2020 a bola dokončená 12. marca tohto roku. 3,08-kilometrový most s 2,86-kilometrovým prierezom cez more sa nachádza východne od Ponte de Amizade alebo Mostu priateľstva. Spája most Hong [...]

Igor Matovič  / Jozef Pročko /

Možnosť skrátiť volebné obdobie aj referendom sa nezavedie. Plénum odmietlo novelu Ústavy z dielne matovičovcov

03.12.2024 18:13

Podľa súčasnej právnej úpravy sa môže volebné obdobie skrátiť len na základe uznesenia parlamentu, nie referendom.

Donald Trump, Emmanuel Macron

Trumpa pozvali na otvorenie katedrály Notre Dame. Zmieri sa s Macronom?

03.12.2024 18:00

Hoci je oficiálnou hlavou štátu stále Joe Biden, na slávnostnom otvorení obnovenej katedrály Notre Dame v Paríži bude USA reprezentovať jeho nástupca.

andrej babiš

Poslanci odmietli uznesenie k súdnemu zmieru medzi rezortom vnútra a Babišom

03.12.2024 17:55

Návrh predložila skupina poslancov parlamentu za opozičnú SaS.

Peter Pellegrini

Pellegrini odcestuje do Lotyšska. Na vojenskej základni v Adaži navštívi slovenských vojakov

03.12.2024 17:44

Slovenskí vojaci tam pôsobia v rámci vojenskej misie NATO.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 882
Celková čítanosť: 2929587x
Priemerná čítanosť článkov: 3322x

Autor blogu

Archív

Odkazy