Založ si blog

Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Slovenská vláda chce vyslať ekonomického diplomata do Thajska.

17.09.2024

Vláda Slovenskej republiky plánuje vyslať ekonomického diplomata do Thajska s cieľom posilniť hospodársku výmenu medzi SR a Thajskom. V roku 2023 sme s touto exotickou krajinou dosiahli obchodný obrat vo výške 466 miliónov eur. Snažím sa odhadnúť, čo vlastne do Thajska vyvážame, no myslím si, že najväčší problém spočíva inde. Takmer všetky ekonomicky významné firmy [...]

Čína oznamuje nulové clo pre najmenej rozvinuté krajiny sveta.

13.09.2024

Čínska ľudová republika poskytne všetkým najmenej rozvinutým krajinám sveta, ktoré udržiavajú diplomatické vzťahy s Čínou, nulové clo na 100 % colných položiek, uvádza sa vo vyhlásení Komisie pre colný sadzobník Štátnej rady zverejnenom vo štvrtok. Tento krok má za cieľ podporiť jednostranné otvorenie sa najmenej rozvinutým krajinám a dosiahnuť spoločný rozvoj. [...]

Zaujímavý názor brazílskeho občana na politiku súčasnej komunistickej Číny.

12.09.2024

Jeho vysvetlenie, jeho názor: Na túto otázku môžem odpovedať z pohľadu Brazílie, ako rodený Brazílčan. Mnoho brazílskych nacionalistov sa v určitej miere inšpiruje čínskym systémom a politikou. Ak by sa dostali k moci, určite by sa snažili implementovať aspoň niektoré jeho prvky. Avšak hlavné médiá, inštitucionálne strany a extraktivistické elity v Brazílii – [...]

Boris Johnson

'Šialené' plány Johnsona: Chcel zaútočiť na sklad v Holandsku, aby vzal kovidové vakcíny do Británie

28.09.2024 12:30

Britský expremiér Johnson v čase kovidu chcel od armády, aby zaútočila na sklad v Holandsku a vzala do Británie vakcíny, "ktoré jej náležali".

michal šipoš, igor matovič

Má Matovičovo hnutie šancu na reparát? Politológ: Je ešte uzavretejšou „sektou“ než bolo kedysi

28.09.2024 11:00

Po roku od volieb si Pravda pripravila anketu s predsedami poslaneckých klubov a zhodnotenie pôsobenia a kľúčových momentov parlamentných strán.

Libanon, Hizballáh, Hassan Nasralláh,

Zabili sme vodcu Hizballáhu Nasralláha, oznámil Izrael: Dostaneme každého, kto nás ohrozuje. Irán robí opatrenia

28.09.2024 10:20, aktualizované: 12:19

Izraelská armáda oznámila zabitie najvyššieho vodcu šiitského militantného hnutia Hizballáh Hasana Nasralláha pri vzdušnom útoku v Bejrúte.

SR Bratislava stretnutie predsedovia strany prezident BAX

Hrabko: Spory vládnych strán majú ďaleko od chaosu za bývalej koalície

28.09.2024 08:22

Verbálne spory vo vládnej koalícii nesmerujú do hĺbky a majú ďaleko k chaosu minulého volebného obdobia, hovorí publicista.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 865
Celková čítanosť: 2869508x
Priemerná čítanosť článkov: 3317x

Autor blogu

Archív

Odkazy