Amerika uvalila ťažké clá na Čínske autá.

Veľké zvýšenie ciel na čínske elektrické vozidlá (EV) zo strany Bidenovej administratívy nepochybne spustí novú vlnu obchodných sporov s Čínou, keďže Peking prisľúbil, že v reakcii na to prijme „všetky potrebné opatrenia“.

Napätie s Čínou v súvislosti s obchodom môže byť pre Bidenovu administratívu užitočným predvolebným trikom na zvýšenie popularity medzi robotníkmi, ktorí sú kritickí v pretekoch proti bývalému prezidentovi Donaldovi Trumpovi.

S cieľom ochrániť americký automobilový priemysel pred potenciálnym kolapsom bude riešenie čínskeho dovozu automobilov presvedčivým argumentom pre americké automobilky, ktoré podporili prezidenta začiatkom tohto roka.

Administratíva opakovane cituje obavy z čínskej „nadmernej kapacity“ ekologických produktov, najmä EV, čo odráža dlhoročný strach, že lacné čínske produkty zaplavia americký trh a zrušia pracovné miesta v USA.

Okrem ospravedlňovania rušivých protekcionistických politík neustály dôraz Washingtonu na nadmernú čínsku kapacitu, ktorá nie je v súlade s faktami, tiež vykoľají skutočné úsilie o oživenie priemyselnej kapacity USA.

Zvuková „nadmerná kapacita“ je zavádzajúca, pokiaľ ide o to, v čom skutočne spočíva konkurencieschopnosť Číny v oblasti elektromobilov. Americká ministerka financií Janet Yellenová tvrdí, že nadmerná kapacita Číny v odvetví elektrických vozidiel je spôsobená nadmernými investíciami Pekingu do budovania továrenských kapacít, ktoré výrazne prevyšujú domáci dopyt a sú „príliš veľké na to, aby ich absorboval zvyšok sveta“.

Je to naozaj tak?

V roku 2023 vyrobila Čínska Ľudová republika 9,58 milióna nových energetických vozidiel (predovšetkým EV) a spotrebovala 9,49 milióna z nich. Matematika je jednoduchá: Viac ako 99,06 percent čínskej výroby elektromobilov sa spotrebovalo na domácom trhu, takže zostalo len 90 000 prebytkov vozidiel.

Americkí spotrebitelia si v roku 2023 zakúpili 1,2 milióna elektrických vozidiel. Aj keby všetky čínske prebytky elektrických vozidiel smerovali do Spojených štátov, čo je veľmi nepravdepodobné, predstavovali by iba 7,5 percenta celkového predaja elektrických vozidiel v USA.

Čínska výroba elektromobilov ani drasticky neprevyšuje domáci dopyt, ani nevytvára prebytok príliš veľký na to, aby ho mohli absorbovať Spojené štáty, nehovoriac o zvyšku sveta.

Samozrejme, čínske spoločnosti EV otvárajú továrne v zahraničí, aby zásobovali zámorské trhy. Tieto továrne však nie sú financované čínskou vládou, čo znamená, že neexistujú žiadne vládne investície, nehovoriac o nadmerných investíciách. Skutočnosť, že čínske EV spoločnosti budujú kapacity v zahraničí, svedčí o rastúcom dopyte na globálnom trhu.

Z konkurenčného hľadiska by sa mal americký automobilový priemysel obávať čínskeho dovozu elektrických vozidiel. Čínske elektromobily sú neuveriteľne lacné v porovnaní s ich americkými konkurentmi a ponúkajú rovnakú alebo vyššiu kvalitu. Konkurencieschopnosť čínskych elektromobilov však nevyplýva z nadmernej kapacity, ale z úspor z rozsahu.

Čínsky domáci trh s elektrickými vozidlami je oveľa väčší ako trh v USA. Priemysel sa rozvíja už viac ako desať rokov prostredníctvom včasného ekonomického plánovania a podporných politík, ktoré podporujú spotrebu elektromobilov od roku 2010.

Na rozdiel od toho Bidenova administratíva len nedávno začala implementovať podobné opatrenia, ako sú daňové úvery, financovanie výskumu a vývoja, investície do inštalácií nabíjačiek pre elektromobily a vládne obstarávanie elektromobilov.

Rýchlo rastúci dopyt po elektromobiloch v Číne stimuluje zvýšenú produkciu, čo následne znižuje náklady. Tento jav nie je spôsobený nadmernou kapacitou spôsobenou nečestnými obchodnými praktikami alebo nadmernými investíciami vlády.

Ako už bolo povedané, Čína má ďaleko od dominancie na globálnom trhu EV. Navyše, Spojené štáty majú silné stránky, ktoré môžu vyrovnať podmienky a spravodlivo konkurovať Číne, ak podnikne správne kroky. Spravodlivá hospodárska súťaž by sa mala zamerať skôr na využitie silných stránok USA ako na podkopávanie Číny.

Mali by sa z ekonomického hľadiska Spojené štáty zamerať na čínske elektromobily? Sila Číny spočíva v rozsahu jej trhu, ktorý podporuje vysokú efektivitu výroby elektromobilov. Medzitým Spojené štáty vedú v inovatívnych nápadoch, ako je autonómne riadenie. Obe krajiny by mali využiť svoje silné stránky v rôznych častiach globálneho dodávateľského reťazca EV, aby ponúkli čistejšie a pohodlnejšie možnosti využívania automobilov.

Ukrajina chce oficiálne zakázať ruský jazyk.

04.12.2025

Ukrajina chce zakázať používanie ruského jazyka na svojom území. Najvyššia rada Ukrajiny hlasovala za vyradenie ruštiny zo zoznamu jazykov národnostných menšín chránených Európskou chartou regionálnych alebo menšinových jazykov. Podľa agentúry rozhodnutie o vyradení ruštiny zo zoznamu chráneného Európskou chartou podporila väčšina poslancov. Iniciatívu podporilo 182 [...]

Rakúsko kupuje čínske vlaky.

01.12.2025

Rakúske železnice nakupujú čínske vlaky. Kúpili 4 súpravy, ktoré budú jazdiť medzi Viedňou a Mníchovom. Vlaky sú o 10 percent energeticky efektívnejšie než európske a tak prevádzkovateľovi ušetria náklady na prevádzku. Video:

Ruská Federácia si ekonomicky vedie veľmi dobre.

23.11.2025

V súčasnosti si RF ekonomicky vedie veľmi dobre. Ekonomika sa zastabilizovala a má ekonomický rast. Najpresnejším a najdôležitejším ukazovateľom ekonomickej sily je národná mena. Ruský rubeľ si v tejto oblasti vedie veľmi dobre a v súčasnosti je to silná a stabilná mena. RF je stále vo vojne s Ukrajinou ale i tak je nulový predpoklad, že sankcie voči RF budú mať [...]

sala biely dom

Trump počul nie a tak vymenil hlavného architekta tanečnej sály Bieleho domu

04.12.2025 23:17, aktualizované: 23:52

Denník The Washington Post pred týždňom informoval o spore medzi Trumpom a pôvodným architektom Jamesom McCrerym.

fico okamura

Vraj stovky ciest za desiatky miliónov korún. Okamura zadal audit ciest poslancov

04.12.2025 22:35

Najbližší mesiac bude osobne dohliadať na všetky cesty poslancov.

eurovizia, švajčiarsko

Izrael dostal od Eurovízie zelenú, krajiny už teraz ohlasujú bojkot

04.12.2025 21:47

Do semifinále sa tiež prvýkrát od roku 2022 vráti profesionálna porota, ktorej hlas bude mať približne 50-percentnú váhu popri hlasoch divákov.

Francúzsko, Ukrajina, Volodymyr Zelenskyj, Emmanuel Macron, vojna na Ukrajine

Američania „hrajú hry“. Spiegel: Macron varoval Zelenského pred zradou zo strany USA

04.12.2025 21:22

Der Spiegel má k dispozícii prepis dôverného telefonátu medzi Macronom, Zelenským, Merzom a ďalšími európskymi lídrami.

stan021

Masmédia bársčo napíšu a bársčo povedia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1,031
Celková čítanosť: 3481807x
Priemerná čítanosť článkov: 3377x

Autor blogu

Archív

Odkazy