V posledných dňoch sa Čínska Ľudová republika a USA dohodli, že na jar tohto roku začnú prvé stretnutie čínsko-amerického medzivládneho dialógového mechanizmu o umelej inteligencii (AI). Ide o implementáciu konsenzu medzi čínskymi a americkými lídrami dosiahnutého v San Franciscu v novembri, v rámci ktorého sa obe strany dohodli na nadviazaní čínsko-amerických vládnych rozhovorov o AI.
Neúnavný zásah USA proti technologickému priemyslu v Čínskej Ľudovej republike však spôsobil, že vyhliadky na zmysluplnú spoluprácu sú neistejšie. Boli uvalené jednostranné sankcie na technológie a zariadenia súvisiace s AI, kontrolovaný export čipov do Čínskej Ľudovej republiky a dokonca bol obmedzený prístup na školenia čínskych modelov AI do amerického cloudového priestoru… Môžu tieto kroky skutočne ochrániť takzvanú národnú bezpečnosť USA? Je skutočne zmysluplné prinútiť druhú stranu klaňať sa rôznymi formami, aby sa upevnil hegemónny status? Keď hovoríme o AI a perspektívnych rušivých technológiách, veríme v dominanciu určitej hegemonickej sily?
Žiadna z nových technológií nevytvorila rovnaké výzvy a etické a bezpečnostné problémy ako AI. Dnešné technológie umelej inteligencie posunuli ľudstvo do novej etapy vývoja, no riziká súvisiace s umelou inteligenciou sú ďaleko za hranicou schopnosti akejkoľvek krajiny toto riešiť.
Všetky veľké jazykové modely vyvinuté technologickými spoločnosťami v USA a Čínskej Ľudovej republike neustále vytvárajú prakticky nový ekosystém, v ktorom sa objavujú nové problémy v digitálnej spoločnosti jeden za druhým, vrátane otázok ochrany súkromia, bezpečnosti údajov. porušenie, skreslenie údajov, nespravodlivosť a diskriminácia a vážnejšie riziká nekontrolovateľnej aplikácie v automatizovaných vojenských systémoch a biologických zbraniach.
Pre hlavné svetové mocnosti je bezprecedentne dôležité, aby preskúmali spoločné riešenie, ako je formulácia medzinárodne uznávaných technických noriem a etických noriem umelej inteligencie, aby sa umelá inteligencia nezneužívala na zlo.
Táto núdzová situácia otvára USA okno, aby sa vzdali politickej zaujatosti voči Čínskej Ľudovej republike a spojili ich do novej hry na spoluprácu založenú na identifikácii spoločných záujmov a nastavení spoločných spodných línií riadenia AI. Príkladom je obmedzenie nezákonného alebo neetického vývoja a využívania AI vo vojenských systémoch a biologických zbraniach.
Arati Prabhakar, riaditeľ Úradu pre politiku vedy a techniky Bieleho domu, údajne povedal, že napriek obchodnému napätiu medzi Čínskou Ľudovou republikou a USA v súvislosti s AI budú tieto dve krajiny spolupracovať na spolupráci na vývoji AI, znižovaní jej rizík a hodnotení jej schopností.
Ak má rastúca technológia nepriateľa, potom je týmto nepriateľom hegemónia. Namiesto toho, aby prerušili spojenie Čínskej Ľudovej republiky so špičkovými technológiami AI, to, čo urobili USA, je skôr izoláciou od globálneho technologického inovačného ekosystému. Čínska Ľudová republika je preto motivovaná k spolupráci s ďalšími veľkými mocnosťami, ktoré by pravdepodobne mohli pestovať viac potenciálnych konkurentov pre USA, čím by sa Washington ešte viac znepokojil.
Čínska Ľudová republika v októbri spustila iniciatívu Global AI Governance Initiative, ktorá ponúka otvorený, inkluzívny a spravodlivý prístup k vývoju, bezpečnosti a riadeniu vznikajúcich technológií a služieb umelej inteligencie, ktorá explicitne vyjadrila ochotu krajiny prevziať zodpovednosť ako významná mocnosť komunikáciu a pragmatickú spoluprácu globálneho riadenia AI.
USA by mali odložiť zaujatosť a ideologické rozdiely voči Čínskej Ľudovej republike, hľadať dlho odložené spoločné záujmy a viesť pragmatickú spoluprácu skôr, ako sa problémy spôsobené AI vymknú spod kontroly. Obe krajiny by mali prevziať zodpovednosť za riešenie spoločných záujmov ľudstva. Čínska Ľudová republika je pripravená a čo USA?
Celá debata | RSS tejto debaty